آراد برندینگ

تجارت از طریق اینترنت سبب می شود تا دیگر نیازی به استفاده از روش های قبلی برای تجارت با کشور های دیگر نباشد بلکه بسیار ساده در هر زمانی از شبانه روز با یک جستجوی ساده به دنبال فروشنده محصول مورد نظر گشته و سپس ارتباطمان را با او جهت خرید محصول برقرار کنیم.

چطور از طریق اینترنت تجارت کنیم؟

وقتی میخواهید در بازار وارد تجارت سنتی (مرسوم )شوید که در اصطلاح مردم به آن سنتی می گویند و در بازار به آن، روش تجارت مرسوم می گویند.

چندین وچندین میلیارد پول لازم است و ریسک هایی را هم به همراه دارد، هرلحظه ممکن است کشور طرف مقابل تجارت، رابطه اش را با ایران قطع کند.
به همین دلیل دقیقا از سال ۹۰ تا ۹۱ ما داریم روی بستر اینترنت کار میکنیم و اصل مطلب روی همین مشکلات تجارت سنتی است .

که در روش تجارت سنتی مراحل و سختی های زیادی وجود دارد، از جمله مشکلات و مراحل طولانی تجارت سنتی می توان اشاره کرد به اینکه:

باید به کشوری که میخواهید در آن تجارت کنید و محصولاتتان را به فروش برسانید مراجعه کنید و دفتر کار در آنجا پیدا کنید .

در نمایشگاه های کشورهای دیگر شرکت کنید .

محصولاتتان را در کشتی بار کنید و مدت زمان طولانی را درسفر بگذرانید تا به کشور مقصد برسد و بعد بفروش گذاشته شود .

می توان به ازای این مراحل هزینه بر و زمان بر، از بستر اینترنت استفاده کنید وقتی گفته می شود اینترنت، یک سری سوالات در ذهنتان ممکن است پیش بیاید.

این سوالات اغلب ازاین قبیل هستند .

آیا در اینترنت مشتری وجود دارد یا خیر؟

آیا کسی در اینترنت پول میدهد ؟

چرا بدون اینکه فروشنده را بشناسد باید پول بدهد ؟

و سوال اصلی چرا مشتری باید وقتی ما تولیدکننده اصلی نیستیم با ما معامله کند وبه سراغ کارخانه یا تولیدکننده اصلی نمی رود ؟

برای پاسخ به این سه سوال اساسی باید بگوییم، برای همه این سوال ها پاسخ های منطقی و تجربی وجود دارد

یک پاسخ باید حتما در دو حالت درست باشد.
یک، روی کاغذ و دوم در عمل هم درست باشد.
چیزی که اغلب مردم میگویند، ممکن است روی کاغذ درست و صحیح باشد اما درعمل صحیح نیست .

برای پاسخ به این پرسش ها فرض کنید یک مشتری داریم که سه حالت دارد :

۱- یک تولید کننده یا یک خریدار قدیمی باشد که سال هاست خرید می کند . مثلا ایران خودرو مشتری است و سال هاست سیلندر بنزین سوز را خریداری میکند.

۲- یک تاجر با سابقه است و در تامین کالاهای تجارتش اتفاقی افتاده است، مثلا تجارت میوه و تره بار دارد و سالهاست در اروپا میوه صادر می کند، بهترین تامین کننده اش از ترکیه است.
براساس روابط سیاسی کشورها ترکیه تحت تحریم قرار گرفته است و دیگر نمیتواند از ترکیه میوه تهیه کند.

۳- گروه سوم تازه کار است و تازه میخواهد وارد تجارت شود به فرض کالایی را هم برای تجارت انتخاب کرده و هیچ چیزی هم از تجارت آن نمیداند.

چه کسانی در تجارتشان به اینترنت نیاز دارند؟

گروه اول نیازی به اینترنت ندارد، مگر اینکه گروه تحقیق توسعه آنها بخواهند کار جدیدی انجام دهند و محصول جدید وارد بازار کنند واین گروه اغلب سراغ تغییرات ونوآوری جدید نمیروند.
ممکن است هرسال یک بار در نمایشگاه شرکت کنند و یا یک سری شرکت ها برای این ها بازاریابی انجام دهند.

این اتفاقاتی است که ، ممکن است برای این گروه پیش بیاید.
پس نیازی به اینترنت ندارند، مگر برای گسترش کار و یا اینکه بخواهند یک واحد جدید راه اندازی کنند و برای پیدا کردن تولیدکننده به سراغ اینترنت بروند و جستجو و استعلامی برای آن انجام دهند.
گروه دوم با مشکل مواجه شده است اگر یک تولیدکننده باشد که تامین کننده اش را از دست داده است.
باید به همان کشور یا کشورهای دیگر سفر کند ، و مدت طولانی نقاط مختلف آن را به دنبال تامین کننده جدید بگردد تا اینکه تامین کننده جدید پیدا کند و با آن تامین کننده ادامه کار بدهد.
برای مثال در روسیه هستیم و یک کالا را از ترکیه تامین میکنیم در صورت خراب شدن رابطه سیاسی دیگر نمیتوانیم رابطه کاری هم داشته باشیم و حالا با نیازمان چه باید کنیم؟

ولی اگر از اینترنت استفاده شود، میتوان به مدیر برنامه ها سپرده شود که با استفاده از یک لپ تاپ، استعلامات را بگیرد و همه منابع را از سراسر جهان پیدا کند و قیمت ها را هم پیدا کند و در عرض یک نصف روز ۵۰ پیشنهاد به رئیس بدهد و در عرض چند ساعت تصمیم گیری انجام شود و فردا اقدام میکند.
پس این گروه مجبور است از اینترنت استفاده کند.

گروه سوم تازه کارها به فرض این که پول هم دارد اما نمیداند کجا ، در کدام شهر و کدام کشور بگردد در کشوری که شش برابر ایران است استان به استان بگردد، بندر به بندر بگردد که بسیار هزینه بر و زمان بر است پس یک راه سریعتر دارد لپ تاپ را باز میکند و بیست پیشنهاد اول اینترنت را دنبال میکند.
پس دو گروه به مشکل خورده ها و تازه کارها برای تجارتشان دراینترنت هستند .

آیا در اینترنت مشتری هست؟

یک سابقه دار و قدیمی بازار می گوید من همه را میشناسم و برای کار نیازی به اینترنت ندارم : برای پاسخ باید بگوییم ، بله افرادی که ۲۰سال است در تجارت هستند در شناخت مشتری مشکل ندارند ، در تجارت مدام افراد جدید وارد میشوند.

طبق امار جدید ( ۳٫۸) میلیون جستجو در دقیقه انجام میشود ، همه این جستجوها برای دیدن عکس و دانلود اهنگ و فیلم نیست .

۳٫۸ میلیون جستجو در هر دقیقه انجام می شود ، که در هر روز ۵٫۵ میلیارد جستجو انجام میشود .

که ۸۶ % از این ها یا دنبال محصول هستند یا دنبال خدمات هستند پس این میتواند به راحتی به ما ثابت کند که در اینترنت مشتری وجود دارد و نمایشگاه ها دارند میمیرند.